Filmserie i Husets Biograf

Korean Embassy, Korea Klubben & Korea Foundation præsenterer:
CONTEMPORARY KOREAN CINEMA
i Husets Biograf

I 2012 fik hele 175 koreanske film premiere i de hjemlige biografer, dvs. over tre film om ugen. Det siger en hel del om den enorme fremgang, som den koreanske filmindustri har haft de sidste 15 år. Til sammenligning lå tallet på 50-60 film omkring årtusindeskiftet.

Herhjemme har vi lært koreansk film at kende gennem instruktører som Park Chan-wook (Oldboy), Kim Jee-woon (The Good, The Bad, The Weird) og Bong Joon-ho (The Host) – som alle tre har fået mulighed for at lave deres første engelsksprogede film – samt den evige enfant terrible, Kim Ki-duk, hvis Pieta vandt Guldløven i Venedig.

Men de ovennævnte instruktører fortæller langt fra hele historien om, hvad koreansk film er for en størrelse i dag. For hvis man ser på hvilke titler, der trækker koreanere i biograferne, vil man kigge langt efter Kim Ki-duk og de indie-film, der dominerer CPH PIXs udvalg.

Takket være Den Koreanske Ambassade i Danmark og Korea Foundation har Korea Klubben fået mulighed for at vise en række nyere koreanske film i Husets Biograf, der er med til at udvide billedet af, hvad filmindustrien i Sydkorea rummer.

Se komedien, der blev årets mest sete film foran The Good, The Bad, The Weird, og oplev dokumentarfilmen, der blev en overraskende kassesucces.

Find med andre ord ud af, hvad det er for film, som koreanerne selv kan lide og få et anderledes indblik i den koreanske folkesjæl.

Husets Biograf
Rådhusstræde 13
1466 København K
Facebook

GRATIS ENTRÉ men da der er et begrænset antal pladser, er det nødvendigt at reservere billet på film@koreaklubben.dk

Billetter skal afhentes senest 15 min. inden filmens start.

 

PROGRAM

GrandChef

Tirsdag 16. april kl. 19.30
Le Grand Chef (Sikgaek, 2007)
Instruktion: Jeon Yoon-soo
Koreansk madkultur spiller den egentlige hovedrolle i denne mundvands-fremkaldende komedie om to rivaliserende kokke og deres dyst om at vinde en legendarisk kniv. Koreanerne indtog handlingen med stor fornøjelse og gjorde Le Grand Chef til den fjerdemest sete koreanske film i biograferne i 2007. Successen medførte desuden en tv-serie og en efterfølger i 2010.

 

old1

Tirsdag 28. maj kl. 19.30
Old Partner (Wonang sori, 2008)
Instruktion: Lee Chung-ryoul
En dokumentarfilm om en gammel bonde og hans okse lyder umiddelbart ikke som en blockbuster, men Old Partner overraskede alt og alle ved at sælge næsten tre millioner billetter og ende i top 10 over de største koreanske biografhit i 2009. Udover at tegne et portræt af livet på landet og vise en side af det koreanske samfund, der er ved at forsvinde, bliver filmen også et trekantsdrama mellem oksen, bonden og hans kone, som konstant beklager sig over, at han tager mere hensyn til dyret end til hende.

 

scandal1

Tirsdag 25. juni kl. 19.30
Speedy Scandal (Kwa-sok-seu-kaen-deul, 2008)
Instruktion: Kang Hyeong-cheol
Herhjemme har vi set The Good, The Bad, The Weird og The Chaser, som begge var store hit i Korea i 2008, men ingen af dem kunne hamle op med denne komedie, som solgte over otte millioner billetter og blev det års mest sete film. Cha Tae-hyun fra My Sassy Girl spiller en pigeglad radiovært i 30erne, som pludselig bliver opsøgt af en ung kvinde, der fortæller, at hun er hans datter, og at hun i øvrigt selv har en lille søn. Så nu skal ungkarlen ikke blot forholde sig til, at han er blevet far, men også morfar! Instruktøren Kang Hyeong-cheol scorede i 2011 endnu et hit med komedien Sunny, der solgte over syv millioner billetter, så han formår tydeligvis at ramme koreanernes smag.

 

barefoot1

Tirsdag den 24. september kl. 19.30
A Barefoot Dream (Maenbalui Kkum, 2010)
Instruktion: Kim Tae-gyun
I takt med at koreansk films omdømme er vokset, holder filmmagerne sig ikke længere kun indenfor landets grænser. A Barefoot Dream er en koreansk-japansk co-produktion, der udspiller sig i Østtimor og er baseret på den sande historie om en koreansk fodboldtræner, som fik skabt et mindre mirakel i det uroplagede land, der først blev selvstændigt fra Indonesien i 2002. Filmen var Sydkoreas bud på en Oscar i kategorien Bedste udenlandske film, men blev ikke blandt de sidste fem nominerede.

 

A Reason to live

Tirsdag den 29. oktober kl. 19.30
A Reason to Live (Oneul, 2011)
Instruktion: Lee Jeong-hyang
Selv om kvindelige instruktører ikke er noget særsyn i Korea, er det – ligesom i de fleste andre lande – heller ikke dem, der dominerer billedet. Lee Jeong-hyang hittede stort med Art Museum by the Zoo (1998) og The Way Home (2002), men holdt derefter ni års pause, før hun vendte tilbage med dette drama om en kvinde, som har valgt at tilgive sin kærestes drabsmand. Nu skal hun lave en dokumentarfilm om emnet, men kommer i tvivl, da hun opdager, at den unge mand har slået endnu en person ihjel. A Reason to Live er en film om tilgivelse og retsfølelse, der samtidig stiller spørgsmålet, om samfundet gør mere for de dømte end for ofrene.

 

papa

Tirsdag den 26. november kl. 19.30
Papa (Papa, 2012)
Instruktion: Han Ji-seung
Papa er ligesom A Barefoot Dream et eksempel på en koreansk film, der primært udspiller sig i udlandet, denne gang i USA. Popmanageren Choon-sub indgår et proforma-ægteskab med en koreansk-amerikansk kvinde for at kunne blive i landet, blot for at se hende omkomme i en ulykke kort efter. Det efterlader ham som værge for hendes seks børn, som har hver deres etniske baggrund. Papa er en komedie om sammenstødet mellem koreansk og vestlig kultur og kan nærmest betegnes som en omvendt adoptionshistorie.

 

Programmet er sponsoreret af:

KF small

By | 2017-03-22T21:15:18+00:00 april 3rd, 2013|Arrangementer, Nyheder|0 Kommentarer